14 april 2005

Min mamma var helt övertygad om att jag skulle komma 10 dagar efter bf, den 20 april eftersom Sandra var 14 dagar för sen och Elliot 12 dagar. Men jag hade andra planer ;-)

På förmiddagen var Elliot och mamma på kyrkis och det var runt 11.10 hon kände första värken men avfärdade det som förvärk. Inte hade hon tid att föda idag, inte!

Kl. 11.30 kom Nina och mötte dom på kyrkis för kl.12.00 skulle Nina ha utveklingssamtal. På vägen dit hade mamma 2 värkar, men det höll hon tyst om. Som tur var somnade Elliot i vagnen så mamma kunde koncentrera sig på Nina och sina värkar.

Samtalen gick fint och mamma försökte andas lungt under dom 3 kraftiga värkarna hon hade under tiden. Nina är en mönsterelev i alla kategorier och det tyckte mamma var extrta skönt idag. För några längre utlägg hade hon svårt för *S*

Direkt efter samtalet var mamma tvungen att gå på toa och det var då hon började förstå att jag nog ville ut. Men att föda på skoltoaletten lockade inte särskilt mycket.

Vägen hem var tungt att gå och det tog nästan en halvtimme mot vanliga 10 min. Som tur var märkte inte Nina någonting utan hon pratade på som vanligt och mamma var jätteglad att hon hade vagnen att hålla sig i :-)


När vi kom hem ringde mamma först till pappa och berättade att det kanske var på G men att han inte behövde skynda sig. Pappa sa att mamma alltid väntar till sista sekunden med att ringa så han skulle komma hem direkt. Eftersom han var i Hammarby kunde det ta 45 min.
Sen ringde mamma til Susanne som skulle passa Elliot, Sandra och Nina. Och hon skulle jobba till 15.30 och det sa mamma att inte var några problem. Innan dess hade dom inte åkt in.

Nu började värkarna komma allt tätare och mamma var tvungen att berätta för Nina vad som var på G. Hon blev jättenervös och ringde runt till sina kompisar och var livrädd för att mamma skulle föda i hallen.
Mitt i allt vaknade Elliot och han märkte ju att något var konstigt med mamma och ville bara sitta i knät. Nu hade mamma jätteont så Nina förökte att avleda honom men det var inte lätt. Så mamma hängde över spjälsängen med Elliot hängande i benen och försökte anda sig genom värkarna. Då kom pappa hem och undrade hur lång tid det var mellan värkarna. Gissa vad mamma svarade ;-)

Klockan hade redan hunnit bli 14.00 och pappa började klocka värkarna. Oj, bara 5 min emellan så han ringde till Danderyd och dom var så välkomna in.

Kl.14.15 satte dom sig i bilen och mamma hade jättesvårt för att sitta upp. När dom kom till Solnabron gick vattnet så det var tur att pappa hade plastat in sätet. Nu kom det värkar hela tiden så mamma undrade hur långt det var kvar, men tänkte i samma väva att hon skulle bo på patienthotellet, kosta vad det kosta vill *S*

Kl 15.00 parkerade dom bilen och det tog nästan 20 min att ta sig in. Så många gånger var mamma tvungen att stanna och andas.

Väl inne hade alla fullt sjå med att få av mamma byxorna och få upp henne i sängen. Huvudet var redan på väg ut så det var bara för mamma att bestämma sig för hur hon skulle föda.

Efter några värkar sittande i sängen med lustgasen i högsta hugg ville mamma lägga sig ner och vips kom mitt huvud ut. När sen axlarna och resten av jag kom ropade mamma - fick ni henne? för hon hade känslan av att jag flög ut genom fönstret *S*

Klockan hade då hunnit bli 15.41 och, jag världens bästa Idun, hade fötts. 3695 gr och 50 cm lång :-)


Kommentarer
Postat av: Mia

Stort Grattis Idun på 1-årsdagen!
Hoppas dagen blir toppen!
Vad är det med dess tjuriga mammor som väntar så länge med att åka och föda oss små?
Min mamma var bara 20-25 min på förlossningen innna jag föddes:)
Grattiskramar från Klara:)
//Mia m Iza& Klara

2006-04-14 @ 00:11:22
URL: http://nilberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0